Dag 2 in Vila Chã - Reisverslag uit Tineo, Spanje van 2018Dimphy - WaarBenJij.nu Dag 2 in Vila Chã - Reisverslag uit Tineo, Spanje van 2018Dimphy - WaarBenJij.nu

Dag 2 in Vila Chã

Door: Dimphy van de Sande-Kessels

Blijf op de hoogte en volg

28 Juli 2018 | Spanje, Tineo

Hallo allemaal,
Vijf jaar geleden heb ik de eerste dag 23 km naar Lavra gelopen en heb toen dáár al van te voren een slaapplaats op de camping gereserveerd. Maar ik vond dat toen best ver voor de eerste dag. Mijn plan was dit jaar vandaag te starten, maar uiteindelijk ben ik gisteren al vertrokken. En toen ik gisterenochtend al van een Duitse pelgrim hoorde dat de camping al volgeboekt was, was het duidelijk: gisteren ben ik na 11 km in Matosinhos gestopt en vandaag heb ik 15 k. gelopen naar Vila Chã. In Matosinhos is geen herberg en hier zou er geen zijn (er blijkt toch een kleine herberg te zijn). Dus de eerste nacht heb ik in een hostel geslapen en nu in een pension. In beide gelegenheden waren ook pelgrims, ik heb al gehoord dat het erg druk is op deze camino. Ik heb zelfs vanavond twee Duitse vrouwen gesproken die gestopt zijn omdat ze in Pontevreda (daar komen de twee varianten samen: de kustweg en de binnenland route) geen slaapplaats konden vinden. Ik loop de kustroute en ben blij dat ik dit gehoord heb: dat wordt dus een paar dagen van tevoren proberen iets te reserveren. Ik zie het wel!
Jos en ik hebben twee nachten op een camping in Espinho gestaan van waaruit we met de trein naar Porto konden. Dus donderdag hebben we Porto weer bekeken en gisteren om 8 uur heeft Jos mij op het station in Espinho uitgezwaaid.
Bij de kathedraal zag ik al de eerste pelgrims. De meesten hebben de eerste 5 km de tram genomen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik ben afgedaald naar de rivier de Douro en ben gaan lopen. De tocht gisteren ging dus langs de rivier over de boulevard tot Matosinhos.
In het hostel ontmoette ik de Duitse Nicole die vanuit Santiago naar Lissabon loopt. Met haar heb ik 's avonds gezellig gegeten!
Vandaag heb ik de hele dag over houten vlonderpaden direct langs de Atlantische Oceaan gelopen, een stevige zeewind zorgde voor de verkoeling. De zandstranden zijn mooi en absoluut niet druk. Er staan alleen Portugese auto's op de parkeerplaatsen. Maar de branding is zo sterk dat er niet gezwommen wordt. Dat schijnt trouwens niet altijd zo te zijn, enkele dagen geleden schijnen er nauwelijks golven geweest te zijn. Het was een heerlijke wandeling. Ook weer pelgrims gesproken onderweg en vanavond met drie Duitse vrouwen gegeten. Alledrie trouwens gestopt, een omdat ze het te zwaar vond en de andere twee dus vanwege de drukte.
Ik heb enkele goede tips gekregen, dus ik ga het zien...
Juist vanavond is het feest hier: karaoke! En hárd! Ben benieuwd tot hoelang dit door gaat. Zojuist zong een vrouw mee, nu hoor ik een meisje, alles wordt versterkt. Solo zingen is een hele kunst...
Vuurwerk hebben we ook nog gehad.
Maar ik heb lekker een kamer voor mezelf, dus van snurkende pelgrims heb ik geen last.
Zo dat waren weer mijn eerste belevenissen. Leuk dat zovelen van jullie al gereageerd hebben! Dus: tot de volgende keer!
Groetjes Dimphy













  • 29 Juli 2018 - 10:26

    Bernadette:

    Zo Dimphy, je bent weer echt gestart!!! Al meteen weer mensen gesproken en mogelijke problemen gehoord. Fijn dat je die nu misschien voor kunt zijn. Wij wensen je veel wandelplezier, leuke ontmoetingen en mooie natuur. Succes, ook namens Jan, Bernadette.

  • 29 Juli 2018 - 14:07

    Toos En Sjra:

    Hallo Dimphy,
    Net toen wij ons begonnen af te vragen of je dit jaar wel/niet op pad zou gaan, kwam deze link. Wat fijn dat we je weer mogen volgen. Je hebt weer een bijzonder mooie route gekozen, en is er geen berg voor jou te hoog. Anticiperend op de mogelijke knelpunten gaat dit voor jou vast weer een mooie tocht worden.
    Veel plezier, mooie momenten en ontmoetingen gewenst door ons beiden. En veel groeten voor Jos.

    Toos en Sjra

  • 29 Juli 2018 - 17:39

    Arthur Kuilboer:

    Leuk om te zien en lezen dat je weer op stap bent. Je hebt een hele tocht voor de boeg. Ik wens je vele fijne gedachten op je contemplatieve reis. Dat het het begin mag zijn van een nieuwe levensfase voor je. Wandel ze! Groet arthur

  • 30 Juli 2018 - 09:11

    Hammie:

    Heel veel succes en plezier gewenst!!

  • 30 Juli 2018 - 10:14

    Frans:

    Hoi Dimphy,
    Het gaat prima zo te lezen. In 2012 heb ik ook de C. Portugues vanaf Porto gelopen. Toen was de route langs de zee nog nauwelijks bekend. Vanuit Port naar het binnenland kom je eerst door een zeer uitgebreid industrieterrein wat je kunt voorkomen door via de Metro naar de rand van de stad te lopen. Ik vond de C. Port. heel mooi, ofschoon ook nogal eens keer over het asfalt. Wat iedereen opviel was dat de Portugezen erg vriendelijk en behulpzaam zijn. Hadden wij ook ervaren. Geniet ervan en kijk uit naar je volgende reisverslag.

  • 30 Juli 2018 - 11:02

    Bea:

    Hoi Dimphy,

    Dapper van je om weer op stap te gaan. Fijn dat we je kunnen volgen door je prachtige beschrijvingen. Genieten maar. We blijven je volgen.
    Groet Jos van ons.

    Ben en Bea

  • 30 Juli 2018 - 14:29

    Marijke Thijsse:

    Ik vind het verslag en krijg meteen heimwee naar de Camino. Wat heerlijk dat je weer een tocht kan maken en geniet er maar flink van! Leuk al die mensen te ontmoeten en je ziet, alles regelt zich toch weer, al lijkt het eerst niet het geval te zijn.

    Veel sterkte en wandelplezier en vooral mooie ervaringen. Ik kijk uit naar je wandelverslagen!!!

    liefs en groetjes, Marijk

  • 31 Juli 2018 - 14:08

    Henk:

    Hoi Dimpy,
    Weer leuk die ervaringen. Zeker het omgaan met zoveel pelgrims op de camino en het tijdig organiseren een slaapplek vraagt planning vooruit. Succes

  • 10 Januari 2019 - 10:51

    Wendela:

    Een beetje laat, maar nu heb ik zwangerschapsverlof en eindelijk tijd om alsnog dit reisverslag te lezen, waarvan ik al die tijd de mailtjes nog had bewaard :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Tineo

Actief sinds 07 Juli 2018
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 4371

Voorgaande reizen:

07 Juli 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: