Na Vilanova de Arousa - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van 2018Dimphy - WaarBenJij.nu Na Vilanova de Arousa - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van 2018Dimphy - WaarBenJij.nu

Na Vilanova de Arousa

Door: Dimphy

Blijf op de hoogte en volg

16 Augustus 2018 | Spanje, Santiago de Compostella

Hallo allemaal,
Dit verslag schrijf ik op een computer! Op de mobiel blijft een gepriegel en ook al controleer ik de tekst, bij het nalezen zie ik veel vreemde fouten en zelfs woorden toegevoegd die ik niet getypt heb.
Mijn laatste verslag schreef ik in Vilanova de Arousa. Omdat dit de laatste plaats aan de kust was, heb ik die avond heerlijk mosselen gegeten.
De tocht naar Vilanova de Arousa was 24 km, dus ik had een bed gereserveerd in een privé herberg. Het bleek een net geopende herberg, héérlijke bedden met dekbed en rustig. Op mijn kamer stonden drie stapelbedden, maar ik was de enige in de kamer. Super luxe, eigen badkamer ook nog dus.
De volgende ochtend begon met de boottocht naar Pontecesures. Volgens de legende de route waarlangs het stoffelijk overschot van Jacobus in Spanje aan land is gebracht. Het was een fantastische tocht! We zaten met 20 pelgrims in de boot en het ging lekker hard! Het was prachtig weer, echt super. Het eerste stuk was nog zout water met opnieuw mosselbanken. In Galicië zijn meer dan 3000 van deze mosselbanken aangelegd, waarvan ruim 2800 in dit gebied. We kregen nog uitleg (een Spaanse die ik al enkele dagen steeds tegen gekomen was, zat naast mij en vertaalde alles) en de schipper wees telkens de kruisen aan die langs de oever staan, 14 in totaal. Uiteindelijk kwamen we op de rivier en de tocht eindigde in Pontecesures. Daar kwamen we weer op de binnenlandroute, de boottocht betekende het einde van de Camino Espiritual. Daar heb ik afscheid genomen van enkele andere pelgrims. Ik ben namelijk naar het klooster Herbón gegaan, ongeveer 3 kilometer terug op de route. Ik heb daar 5 jaar geleden ook geslapen en ik vond het toen super. De route was goed aangegeven, met rode pijlen (de Camino wordt met gele pijlen aangegeven). We werden zéér hartelijk ontvangen. Gelukkig zijn er nu meer slaapplekken gemaakt dan 5 jaar geleden, voor iedereen was er een bed. We kregen een rondleiding door het klooster en de tuinen, om 20.00 uur de pelgrimszegen en daarna gezamenlijk eten, gekookt door de hospitalero¨s. Erg gezellig! Plotseling stond de Spaanse (die alles vertaald had op de boot) ook in Herbón. Ze zou na de boottocht doorlopen naar de volgende herberg maar had spijt gekregen en was omgedraaid. Ook andere bekenden kwamen aan en natuurlijk ook weer nieuwe contacten gelegd: 4 mensen uit Australië en een Deen.
Zondag 12 augustus de volgende etappe naar O Faramello, een privé herberg. Daar gingen meerderen naartoe vanuit Herbón. De herberg was op zich wel prima, máár... jawel, de laatste herberg en ik werd verrast door bedwantsen!!! Blijkbaar ben ik toch wel erg lekker. Deze keer heb ik ze gevangen, 2 zowaar, maar ja, ze hadden al wel gebeten. Het nieuwe was dat ik deze keer onverschillig bleef. Het was midden in de nacht, wat te doen? Beneden gaan zitten wachten tot het licht werd? Ik besloot dat ik het bed nog eens goed zou controleren (met de zaklamp van mijn mobiel, gelukkig werd niemand wakker), heb Deet gespoten en ben weer gaan slapen en dat lukte ook nog. Het blijft vervelend, maar ik kon er beter mee overweg. Later heb ik al mijn spullen héél goed nagekeken, gelukkig heb ik niets gevonden.
De volgende ochtend zodra het licht werd vertrokken met de Australiërs en de Deen naar Santiago. Maar zij liepen wel erg snel, dus ik bleef achter en dat vond ik ook fijn. Ik kom het liefst alleen aan in Santiago. Tegen 11 uur ben ik aangekomen, het was weer super leuk om het plein op te lopen. Na de fotosessie ben ik naar mijn bekende slaapadres naast de kathedraal gegaan, snel mijn spullen op mijn kamer gezet en net op tijd in de pelgrimsmis van 12 uur. En weer geluk: de Botafumeiro werd gezwaaid!
Uiteindelijk was ik een dag eerder in Santiago dan ik verwacht had en ik zou die dag het echtpaar uit Nieuw-Zeeland hier ontmoeten. Maar helaas waren ze zondag toch al vertrokken, dat was wel jammer. Maar niet getreurd, de een na de andere bekende kom ik hier tegen. Ik heb me nog geen moment verveeld. Natuurlijk heb ik mijn Compostela opgehaald en koffie gedronken in de Huiskamer van de Lage Landen. Natuurlijk heb ik nog een paar keer Pimientos de Padrón gegeten, op het plein gezeten om andere pelgrims te zien aankomen. Gisterenavond naar een concert gegaan, in de buitenlucht in het grote Claustro van de Martin Pinario. Vandaag het museum van Martin Pinario bezocht. Natuurlijk heb ik de Tunagroep gezien. Allemaal dingen die voor mij bij Santiago horen. En elke avond wel met iemand samen gegeten. Zoals twee keer met de Franse vrouw die ik in Redondela heb ontmoet, zij blijkt hier in Santiago ook in het Hospéderia van Martin Pinario te logeren!
Om 10 uur ´s ochtends is er een viering in een van de kapellen in de kathedraal in het Engels en daar ben ik gisteren en vandaag naartoe gegaan. Deze viering heeft iets heel persoonlijks en speciaals en daarna wordt er gezamenlijk koffie gedronken. Gisteren en vandaag waren we met zowat dezelfde mensen, iedereen heeft een Camino gelopen, we hadden veel uit te wisselen. En op 15 augustus (Maria Hemelvaart en dat wordt hier gevierd) nog een kleine processie in de kathedraal gezien.
Morgen reis ik met de bus naar Porto. Dan is de cirkel rond. Zaterdag vlieg ik weer naar huis en dan zit ook deze Camino erop.
Ik heb dit een heel bijzondere Camino gevonden. De dagen langs de kust waren heel fijn, ik heb in de Atlantische Oceaan gepoedeld. Onbekenden wensen je onderweg ´buen camino!´. De twee etappes van de Camino Espiritual waren echt heel mooi, de boottocht een hoogtepunt. Ik heb ontzettend veel leuke mensen ontmoet en veel interessante en indrukwekkende levensverhalen gehoord. Ik heb me heel vrij gevoeld en daar erg van genoten!
En dat neem ik allemaal mee naar huis!
Bedankt voor alle lieve reacties van jullie, dat is altijd heel erg leuk!
Wie weet tot de volgende camino?
Veel groetjes,
Dimphy



  • 16 Augustus 2018 - 17:52

    Frans:

    Je kunt weer op een prachtige tocht terugzien Dimphy! Wat is dat toch leuk om medepelgrims tegen te komen. Het gaat toch wat verder dan alleen het gemeenschappelijke van het lopen van een zelfde route.
    We spreken elkaar nog wel op een van de wandelingen van het Genootschap. Een goede reis naar huis en alle goeds. Frans.

  • 16 Augustus 2018 - 20:18

    Bernadette.:

    Dimphy, wederom een leuk verslag. Wat heb jij weer fijne ontmoetingen gehad en weer vele herinneringen om op te slaan. En dan nog de confrontatie met die bedwantsen!!!! Gelukkig weinig, maar toch! Een heel goede terugreis en welkom thuis! Groetjes,Bernadette.

  • 17 Augustus 2018 - 07:06

    Toos:

    Wat was het weer fijn om je te volgen. Alsof ik er een beetje bij was. In jouw verhaal lees ik de vele voorgaande ervaringen, zoals de aanraking met de bedwantsen, maar ook de flexibiliteit om van de route af te wijken. Geweldig!

    Wederom was dit weer een mooie tocht waar je lang op kan teren. Goede reis terug en groetjes voor Jos.

  • 18 Augustus 2018 - 15:48

    Truus Janse :

    Hoi Dimphy ,
    Zo te lezen heb je een heerlijke tocht gemaakt , die goed te doen was qua inspanning .
    Mooie duur ook van de looptijd .
    Ik vind het zeker een aanrader , nu weer even wennen thuis !!
    Maar wel met prachtige herinneringen .
    Boeiend was het om je te volgen en ik hoop je in het echt weer gauw te ontmoeten .

    Lieve groet Truus.

  • 18 Augustus 2018 - 16:32

    Henk:

    Hallo Dimpy, fijn weer veilig in Santiago op het mooie plein bij de Kathedraal. Nu met veel indrukken en ervaringen naar huis. Dank voor het delen van je indrukken.
    Groet Henk en Marijke

  • 19 Augustus 2018 - 13:41

    Mieke Jonkman:

    Hoi Dimphy, een late reactie vanwege onze eigen reis. Wat een prachtige Camino heb je weer gelopen. Het klinkt allemaal zo vertrouwd, zelfs de bedwantsen waren present! Elke Camino blijkt bijzonder en geeft je veel voldoening, je moet een jaartje wachten op de volgende. Het geeft je nieuwe energie voor het volgend schooljaar, we wensen je succes met de start, groetjes, Fridus en Mieke

  • 27 Augustus 2018 - 15:28

    Marijke Thijsse:

    Hi Dimphy,

    Vandaag heb ik de voor mij resterende verslagen van je nieuwe wandeltocht gelezen. We zijn namelijk met onze lange "kleinzoons" op vakantie geweest in de Elzas.
    Ik heb je verhalen alsnog met heel veel plezier gelezen en wat heb je weer veel meegemaakt en beleefd. Prachig hoor!!! Je kunt er weer maanden op teren. Al lezend ben ik altijd weer even zelf op de camino. Wat zou dat heerlijk zijn.
    Je gaat vast weer een mooi album maken en ik houd me zeer aanbevolen om dat tzt te zien.

    Hartelijke groetjes,
    Marijke Thijsse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Actief sinds 07 Juli 2018
Verslag gelezen: 1019
Totaal aantal bezoekers 4363

Voorgaande reizen:

07 Juli 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: